می توان از روش جدید میکروسکوپی برای بررسی پیشرفت بهبود زخم استفاده کرد

17 ژوئن 2020- محققان مرکز تصویربرداری مولکولی نوری در GlaxoSmithKline ، میکروسکوپ جدیدی تولید کرده اند که می توان از طریق آن پارامترهای مختلفی را که در هنگام بهبود زخم تغییر می کنند، مشاهده کرد. آنها امیدوارند از این تکنیک برای درک چگونگی درمان اختلالات پوستی مانند زخم پا در بیماران دیابتی و پسوریازیس استفاده کنند.

مارینا مرجانوویچ، دانشیار مهندسی زیست فناوری و مدیر این مرکز که در موسسه ی علوم پیشرفته و تکنولوژی انستیتوی بکمن در دانشگاه ایلینویز قرار دارد، گفت: هیچ کس واقعاً نمی فهمد که چگونه داروهای موضعی بر روی پوست تأثیر می گذارند، زیرا آنها نمی توانند زیر پوست را مشاهده کنند.

مرجانوویچ، که عضو آزمایشگاه تصویربرداری بیوفوتونیک بکمن است، گفت: ما به این تکنیک نیاز داریم تا بفهمیم آیا درمان های موجود باعث بهبودی بیماری زمینه ای می شوند و یا تنها علائم را بهبود می بخشند.

از طریق این میکروسکوپ جدید می توان جنبه های مختلف بهبود زخم را به طور همزمان بررسی کرد. محققان از آن برای گرفتن تصاویر از زخم، ردیابی کلاژن که به بهبود زخم کمک می کند، و تجسم توزیع رگ های خونی اطراف زخم استفاده می کنند. علاوه بر این، محققان مواد شیمیایی مختلفی را که بیانگر میزان التهاب رخ داده در بافت هستند، اندازه گیری کرده اند.

این مقاله با عنوان "نظارت غیر تهاجمی فارماکودینامیک در طی فرآیند ترمیم زخم در پوست با استفاده از میکروسکوپ نوری مولتی مودال " در BMJ Open Diabetes Research & Care منتشر شد.

دکتر Aneesh Alex ، هیئت علمی مدعو در انستیتوی بکمن و دانشمند GlaxoSmithKline، گفت: این مطالعه ادامه ی مطالعه قبلی است که ما در آنجا زخمی بر روی گوش موش ها ایجاد کردیم. در این مطالعه، قابلیت های تجسمی بیشتری را به تحقیق افزودیم و روند بهبود زخم را در قسمت پشت موش ها بررسی کردیم که این یک الگوی دقیق تر است.

محققان روند بهبودی را به مدت یک ماه مطالعه کردند. آنها چهار گروه موش را مورد بررسی قرار دادند: موشهایی با زخمهای درمان نشده، موشهایی که با دارونما تحت درمان بودند و موشهایی که با دو غلظت متفاوت از دارو درمان می شدند.

دکتر Eric Chaney ، دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه تصویربرداری بیوفوتونیک، می گوید: یکی از اصلی ترین محدودیت های تکنیک های تصویربرداری نوری، عمق نفوذ کم آن در بافت های بیولوژیکی است. این محدودیت به دلیل پراکندگی نور است، که دیدن ساختارهای عمیق تر بافت را برای محققان دشوار می کند.

مرجانویچ گفت: مهمترین مزیت این تکنیک این است که در این تصویربرداری از هیچ برچسبی استفاده نمی کنیم و این روش کاملاً غیر تهاجمی است. ما همچنین مطالعات پیگیری را در انسان انجام داده و توانستیم به بررسی تغییرات در پوست داوطلبان سالم و بیماران مبتلا به بیماریهای پوستی بپردازیم.

محققان امیدوارند که با اصلاح و بهینه سازی این تکنیک از آن برای مطالعات روزمره اختلالات پوستی و درمان آنها استفاده کنند.

دکتر استفان بوپارت، استاد مهندسی برق و کامپیوتر و مهندسی زیستی، گفت: مرکز تصویربرداری نوری مولکولی ما در موسسه بکمن یک همکاری علمی و صنعتی منحصر به فرد با GlaxoSmithKline ،  دارد. ما با ترکیب فن آوری های پیشرفته تصویربرداری نوری، این توانایی را داریم که نه تنها تعاملات مولکولی که در زخم رخ می دهند را تجسم و درک کنیم، بلکه می توانیم تاثیر این فرایندها بر عملکرد و کارآیی داروها را بررسی نماییم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200617/New-microscopy-technique-can-be-used-to-study-the-progression-of-wound-healing.aspx